Його величн╕сть БОНСА╥!

Назва цього явища переклада╓ться з японсько╖ мови, як дерево в тар╕лочц╕. В╕рог╕дно, вперше такий спос╕б вирощування дерев був застосований в кра╖нах з високою щ╕льн╕стю населення, де брак земл╕ для влаштування звичайного саду в╕дчувався у значн╕й м╕р╕. Як вважають науковц╕, бонса╖ вперше виникли в кра╖нах П╕вденно-Сх╕дно╖ Аз╕╖. ╤сну╓ також думка, що ╕дея створення казкових за свою красою ╕ под╕бних до ╕грашкових сад╕в походить з Китаю. Зв╕дти вона проникла до Япон╕╖. Саме там виготовлення ╕ вирощування маленьких дерев стало фахом, а майстерн╕сть у створенн╕ м╕н╕сад╕в сягнула р╕вня мистецтва.

 

Варто зазначити, що в Кита╖ влада завжди була централ╕зованою ╕ м╕сцев╕ правител╕ нав╕ть помислити не могли, щоб створити для себе щось под╕бне до ╕мператорського саду. Це було б сприйнято як посягання на придбання атрибут╕в верховно╖ влади ╕ мало б фатальн╕ насл╕дки.

Сусп╕льна структура Япон╕╖ сутт╓во в╕др╕знялась в╕д китайсько╖. Наявн╕сть велико╖ к╕лькост╕ м╕сцевих княз╕в та правител╕в дозволяла не лише розвиватись таким видам мистецтв, як арх╕тектура, паркове мистецтво, декоративне ставкове рибництво з культивуванням р╕зновид╕в золото╖ рибки, а й протягом тривалого часу конкурувати м╕ж собою. Це сприяло не лише досягненню високого р╕вня у вс╕х вищезгаданих сферах д╕яльност╕, а й поширенню та насл╕дуванню широкими верствами населення кращих зразк╕в. Сп╕льним для японського та китайського розум╕ння бонса╖ було суто аз╕йське ф╕лософське розум╕ння св╕ту, як косм╕чно╖ ╓дност╕.

 

Конструювання ╕ любовне плекання карликових сад╕в в╕дпов╕дало сх╕дному принципу ⌠побачити величне через незр╕внянно мале■. Це означа╓ вм╕ння людини на маленькому простор╕ створити щось таке, що дозволить показати неск╕нченн╕сть ╕ величн╕сть природи. При цьому маленька рослина повинна мати пропорц╕╖ великого дерева ╕ гармон╕йно вписуватись в ╕нтер╓р.

На перший погляд може здатись дивним, що традиц╕йне мистецтво китайського та японського походження, яке в╕дпов╕да╓ суто сх╕дному типу св╕тосприйняття, набуло неабияко╖ популярност╕ у сучасному европейському сусп╕льств╕. Однак це можна легко пояснити намаганням людини з великого мегапол╕су, позбавленого у сво╓му щоденному житт╕ ландшафт╕в з л╕сом ╕ озером, горами ╕ полем, створити у сво╓му житл╕ чи на робочому м╕сц╕ маленьку коп╕ю неск╕нченно великого, планетарного масштабу фрагменту природи. Саме через це бонса╖ в р╕вн╕й м╕р╕ ц╕няться як в Ток╕о, так ╕ в Лондон╕, як в С╕дне╖, так ╕ в Берл╕н╕. А з ф╕нансово╖ точки зору бонса╖ роботи великого майстра, досить старе за в╕ком, кошту╓ не менше н╕ж картина чи скульптура в╕домого художника.

Особлива увага прид╕ля╓ться деталям. Всюди неп╕дробне мистецтво бонса╖ примушу╓ перехожого зупинитись перед маленьким деревом у н╕мому захопленн╕. При цьому вс╕ елементи бонса╖ повинн╕ мати яскрав╕ ознаки природньо╖ натуральност╕.

 

М╕н╕атюрне дерево-бонса╖ на Сход╕ ╓ традиц╕йною с╕мейною моральною ц╕нн╕стю, котра символ╕зу╓ житт╓здатн╕сть роду. Деревце переда╓ться з покол╕ння в покол╕ння ╕ пост╕йно покращу╓ться шляхом складних ман╕пуляц╕й, н╕коли не набуваючи завершеного вигляду, адже воно живе ╕ повинно розвиватись.

Бонса╖ не можна було б вважати суто сх╕дним мистецтвом, якби воно не мало в╕дпов╕дних явних ╕ прихованих означень. Вс╕м сво╖м виглядом композиц╕я символ╕зу╓ потяг людини до щастя, захищеност╕, с╕мейно╖ гармон╕╖, спок╕йно╖ старост╕.

╢вропейське розум╕ння ц╕нност╕ природи в наш швидкоплинний час мало в╕др╕зня╓ться в╕д означених вище суто сх╕дних ф╕лософських концепц╕й.

Численн╕ ╓вропейськ╕ та американськ╕ клуби любител╕в бонса╖, котр╕ створюються в багатьох кра╖нах з 60-х рок╕в, як правило мають японську методолог╕чну основу. Кращ╕ переклади книжок-рекомендац╕й, присвячених культивуванню маленьких дерев, також мають японське походження.

 

В пров╕дних ун╕верситетських ботан╕чних садах ц╕кавитись японськими м╕кросадами почали досить давно. Однак, донин╕ окр╕м розр╕знених публ╕кац╕й любител╕в, справжн╕х наукових праць, написаних з академ╕чною фундаментальн╕стю дуже мало. ╤ все ж бонса╖ вже м╕цно ув╕йшли в культуру ╓вропейц╕в. В багатьох дендролог╕чних ун╕верситетських курсах вже введено глави, присвячен╕ цим маленьким але таким величним деревам. Зявляються колекц╕онери бонса╖ та справжн╕ ц╕нител╕ цього древнього мистецтва.

Якщо у Вас буде можлив╕сть в╕дв╕дати виставку бонса╖, негайно киньте вс╕ справи ╕ обовязково п╕д╕ть. Слово чест╕, ви не пожалку╓те!

Анатол╕й БОРОДА

P.S. Вс╕х, бажаючих писати про бонса╖ для журналу "Натурал╕ст", прошу звертатись за адресою 252162, КИ╥В-162, А/C 189;